How to: maak van 2017 óók een goed geslaagd schooljaar!

Gelukkig nieuw jaar allemaal!

Ik heb zo vaak het gevoel dat ik niet alles eruit haal wat erin zit. Ik haal prima cijfers, voor het ene vak betere dan het andere vak, maar het kan allemaal beter. Ik heb inmiddels zoveel ideeën bedacht die zouden kunnen helpen beter te presteren op school. Wil je net als ik het beste uit dit jaar en uit jezelf halen? Lees dan hier hoe dat sowieso gaat lukken:

Laten we beginnen met het gene dat vanzelfsprekend klinkt: Wat moet je bij je hebben? Zorg dat je voorbereid naar je lessen gaat. Dit zijn dingen die ik belangrijk vind om elke dag mee te nemen:

Voldoende waterIk besef eigenlijk nu pas hoe belangrijk het is om water mee te nemen. Voldoende water drinken voorkomt en verhelpt een hoop: zoals vermoeidheid, trage denkprocessen en stress. Vorig jaar merkte ik vooral dat ik erg sloom nadacht, ik weet nu hoe ik dat kan voorkomen

Genoeg schrijfruimte: En dan het liefst één groot notitieboek. Wat mij om de haverklap overkomt, is dat ik geen schrijfruimte heb. Dan moet ik dus om een blaadje vragen bij iemand. Geen probleem, maar aan het einde van de dag zit ik dan met tig losse blaadjes. Deze verfrommelen vrijwel altijd in de bodem van me tas. Als ik zeg ‘de bodem van mijn tas’ betekent de dood voor die zorgvuldig gemaakte aantekeningen.

Hulpmiddelen: Dingen die je lessen net wat makkelijker maken. Heb bijvoorbeeld altijd een paar haarelastiekjes in je tas. Zo heb je altijd de mogelijkheid om je haar even tijdelijk uit je gezicht te halen. Wat ik ook nooit moet vergeten zijn oortjes. Muziek luisteren tijdens het werken kan heel effectief zijn, maar ga dan niet voor de top40 hits. Er is bepaalde muziek die je veel efficiënter laat werken. Spotify heeft bijvoorbeeld een speciale ‘studeren’ playlist.

Processed with VSCO with t1 preset

Marker uit een set van 4: Hema, rekenmachine: vanDijk.nl, overige spulletjes: Action

Vorige jaren had ik nauwelijks een goed overzicht van wat de week allemaal brengen zou. Toetsen en deadlines wil ik nu veel beter aan kunnen gaan. Ik streef nu naar minimaal een helder zicht over 2 weken, zodat ik alles netjes en op tijd kan voorbereiden. Voorheen printte ik allerlei weekly planners uit. Nu heb ik een goede methode met alleen een simpele agenda en een planner-boekje van de Action:

Planningen maken én opvolgen doe je zo:

Om te beginnen zorg ik dat alles wat opgegeven is in mijn agenda staat. In de les vergeet ik wel eens wat op te schrijven. Dit verbeter ik meestal aan het begin van het weekend.

Op ditzelfde tijdstip begin ik met een planning in mijn agenda. Ik gebruik hiervoor de onderste regels van elke dag.

Processed with VSCO with t1 preset

Wat ik simpelweg doe, is het overzichtelijk maken van wat ik op de dag zelf moet af hebben. Dit doe ik door het volgende aan te geven:

Vak + taak | Hoe belangrijk is het? | Hoelang neem ik er de tijd voor? | Afkruisvakje

Dit is voor mij erg overzichtelijk. Ik merk ook daadwerkelijk dat ik efficiënter aan het werk ben, en hoef ook niet voortdurend mijn mobiel te raadplegen. Voorheen keek ik namelijk alleen op Somtoday om het huiswerk te bekijken.

Ik hoop dat je hier wat aan zal hebben! Ik wil je heel erg bedanken voor het lezen, doe vooral een duimpje omhoog :). Een reactie vind ik ook altijd leuk!

unique logo!

Geef een reactie

