Heeft koffie echt zoveel nadelen? En thee zoveel voordelen?

Het is koud buiten. De weg van school naar huis is vijftien minuten. Helaas begint het na 5 minuten te regenen, hard te regenen. Ik kom thuis als een verzopen katje. Fiets binnenzetten, jas uit, natte haar in een rommelige knot en natuurlijk: … ga ik dan voor thee of koffie?

Ik zou niet kunnen kiezen. Wat ik wel graag kies is verschillende smaakjes qua koffie en thee. Ik ben absoluut niet van zwarte koffie, maar alle soorten starbucks die in de supermarkt te krijgen zijn, vind ik heerlijk. Die koffie is alleen koud, wat ik iets meer bij de herfst vind passen, is een grote kop wiener melange, of een latte americano.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Toch ben ik ook een onwijze fan van thee. Ik beschouw thee altijd als een drank die op elk moment van de dag gedronken kan worden. Again, ik ben niet zo van de standaard earl grey of English breakfast, maar ben juist dol op de bijzondere smaakjes. Zo heb ik laatst Turkish Apple herontdekt.

Maar is thee nou zo’n wonder voor de gezondheid? Over thee wordt beweerd dat het de bloeddruk verlaagt. Helaas is er voor huisartsen niet genoeg bewijs om thee voor te schrijven als een bloeddrukverlagend middel. Maar, volgens gezondheidsnet is het drinken van 3 koppen thee per dag gunstig voor het verkleinen van de kans op het krijgen van diabetes type 2, met wel 40%. OLYMPUS DIGITAL CAMERA

En hoe zit het met koffie? Koffie heeft meer nadelen dan thee. Koffie vult je vochtgehalte niet aan, kan je hoofdpijn geven en verhoogd je bloeddruk. Toch schijnt het dat koffiedrinkers gemiddeld langer leven.

 

Ik blijf lekker variëren met soorten koffie en verschillende smaken thee. Ik ben benieuwd hoe jullie je koffie drinken, en wat jullie nou lekkerder vinden: koffie of thee?

One comment

  1. hetlevenvanstephanie · januari 29

    Ik wissel koffie af met thee… Te veel koffie geeft me hoofdpijn dus matigen 😄

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

